Slechts 4% van de organisaties heeft realtime inzicht in de dagelijkse business. 23% heeft dit inzicht binnen een dag, 18% binnen een week en 15% binnen een maand. 22% van de organisaties krijgt zelfs pas na meer dan een maand inzicht in de dagelijkse business.
Dat blijkt uit het onderzoek van IT-dienstverlener Sogeti en Business Information Magazine naar de inzet van Business Intelligence (BI). 130 respondenten uit grote organisaties binnen het bedrijfsleven en de overheid zijn voor het onderzoek ondervraagd. 71% van de organisaties geeft aan Business Intelligence (BI) in te zetten voor financieel management. Eén op de vijf zet BI in voor het verbeteren van de klantbeleving of het optimaliseren van producten en diensten. 41% verwacht dat dit in de toekomst veel meer gaat gebeuren.
Analyseren en interpreteren van inzichten is uitdaging
Naast de cultuur in de organisatie en budgetbeperkingen zien organisaties het analyseren en interpreteren van verkregen inzichten als belangrijkste uitdaging voor het effectief inzetten van BI. Volgens 55% van respondenten is analysesoftware het belangrijkste domein waarin geïnvesteerd wordt in de komende tijd. Business Intelligence blijkt tot nu toe het meeste op te leveren voor het optimaliseren van bedrijfsprocessen en het besparen van kosten.
“Deze onderzoeksresultaten laten zien dat we in ons land nog aan het begin staan van een periode waarin organisaties en consumenten nog veel meer kunnen profiteren van de inzet van Business Intelligence. BI moet af van zijn rapportage-imago. De tools zijn inmiddels zo volwassen dat organisaties bedrijfsintelligentie veel meer kunnen inzetten om te anticiperen op de toekomstige wensen van de klant,” zegt Michiel Boreel, Chief Technology Officer (CTO) van Sogeti.
16 mei 2024 Praktische en interactieve workshop met Nigel Turner Data-gedreven worden lukt niet door alleen nieuwe technologie en tools aan te schaffen. Het vereist een transformatie van bestaande business modellen, met cultuurverandering, een heront...
29 - 31 mei 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare rich...
3 t/m 5 juni 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare richtl...
10 t/m 12 juni 2024 Praktische workshop Data Management Fundamentals door Chris Bradley - CDMP-examinatie optioneel De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Managem...
14 juni 2024 (halve dag online) Praktische en interactieve workshop met Nigel Turner In ons digitale tijdperk willen veel organisaties datagedreven worden en investeren zij fors in nieuwe technologieën om dit mogelijk te maken. Maar deze ...
17 t/m 19 juni 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en prakti...
15 oktober 2024 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met i...
17 oktober 2024 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen i...
Deel dit bericht