22-11-2014

Arnoud Klerkx, Sanoma Learning: 'Het gaat om digitale producten, niet om technologie'

Deel dit bericht

In zijn vorige functie in een meer klassieke ‘CIO-rol’ was hij vooral ‘die man van de IT’. Nu is hij als een ‘Chief Digital Officer’ verantwoordelijk voor een ingrijpende digitale transformatie van de business, vanuit de Raad van Bestuur. Executive-People sprak met Arnoud Klerkx over zijn visie op technologie en de uitdagingen waar hij als Chief Business Technology Officer bij Sanoma Learning mee te maken heeft.

Arnoud Klerkx is Chief Business Technology Officer bij Sanoma Learning. Hij heeft een lang track record in IT. Hij is zijn carrière begonnen in consulting bij Accenture. Vervolgens heeft hij zeven jaar gewerkt bij Gartner, waar hij zich bezig hield met boardroom advisering op het gebied van IT strategie, outsourcing, IT-investeringen, reorganisaties en benchmarking. Na Gartner heeft hij leidinggevende functies gehad bij Robeco en Ziggo. Vanaf dit voorjaar is hij werkzaam bij Sanoma Learning in een functie waarvan de taakomschrijving naadloos past bij de ‘Chief Digital Officer’ waar Gartner op dit moment veel aandacht aan besteedt.

Sanoma Learning richt zich op het maken van lesmethodes voor lagere school, middelbare school en het mbo. Sanoma Learning is actief in vijf Europese landen, en levert leermiddelen in meer dan veertig landen wereldwijd. Het heeft een leidende positie in haar markten en in de digitalisering binnen het onderwijs. Intern werken er 1600 mensen, daarnaast zijn er nog ongeveer 3000 auteurs die de content verzorgen.

Digitale workflow

Klerkx benadrukt dat het hierbij gaat om leermethoden, wat meer is dan alleen een paar lesboeken. “Stel je voor dat je biologieleraar bent op een middelbare school. Dan heb je iedere schooldag zes verschillende klassen te onderwijzen”, zegt hij. “Als een leraar deze lessen allemaal elke dag  moet voorbereiden, dan is dat veel werk. Wij maken integrale lesmethodes waardoor die leerkracht efficiënt zijn lessen kan voorbereiden en elke les precies weet wat en hoe hij kan onderwijzen. Wij noemen dat ‘de workflow’. En met onze lesmethodes zorgen we ervoor dat leerlingen ook gemotiveerd worden en blijven om te leren. Door het volgen van de workflow en in combinatie met een gemotiveerde leerling, is de docent ook verzekerd dat de leerlingen aan het einde van het schooljaar de benodigde kennis zullen hebben.”

De belangrijkste opdracht die Klerkx als Chief Business Technology Officer heeft meegekregen, is vorm te geven aan de digitale transformatie van Sanoma Learning. “Dat gaat verder dan E-books”, zegt hij, “dat station is allang gepasseerd. Het gaat om de verdere digitalisering van de hele lesmethode. Denk daarbij aan het gebruik van meerdere kanalen: een e-book, tablets en de computer, maar ook aan de digitalisering van de eerder genoemde ‘workflow’.”

“Ook kun je dan met analytics aan de slag. Je kunt kinderen bijvoorbeeld thuis digitaal huiswerk laten maken. Voordat ze de volgende dag in de klas zijn, kan de docent al zien hoe ze dat gedaan hebben. Hierop kan de docent vervolgens een les voorbereiden dat weer inspeelt op de resultaten van het huiswerk. Dat werkt efficiënt voor de docent, verhoogt de motivatie bij de leerling en zal zorgen voor een beter leerresultaat”.

Gepersonaliseerd leren

“Big data is ook in onze branche heel belangrijk. Je kunt op basis van de instructie, oefeningen en testen van de kinderen veel analyses uitvoeren om te zien hoe de kinderen zich ontwikkelen. En deze informatie kun je aan de leerkrachten geven in dashboards, waarin ze zien hoe de voortgang is, wat goed gaat en wat niet. Uiteindelijk gaan we toe naar gepersonaliseerd leren.” Met beschikbare data kan dan per leerling een individueel leertraject worden opgebouwd, wat betere leerresultaten zal geven.

De tweede opgave voor Klerkx is zoveel mogelijk synergie te halen uit de investeringen die de organisatie doet op digitaal vlak. “Het doel is om ervoor te zorgen dat alle landen met elkaar samenwerken, en niet allemaal voor zichzelf bezig zijn. De manier van onderwijzen is per land weliswaar verschillend en de dynamiek in de markt is ook heel anders. Maar wanneer wij een platform ontwikkelen waarop leerlingen thuis huiswerk kunnen maken, is de technologie herbruikbaar voor ieder land.”

Om dit voor elkaar te krijgen is Klerkx lid van de Raad van Bestuur, is hij onderdeel van de business en rapporteert hij direct aan de CEO. “Dat vond ik erg aantrekkelijk aan deze functie. Heel vaak zit een CIO onder de board. Bij Ziggo bijvoorbeeld was ik veel meer ‘die man van de IT’. Dat is nu heel anders. Dat is een enorme omslag. We hebben het niet meer over technologie, “wanneer is dat systeem eens klaar?”, maar over het opleveren van digitale producten.”

Over de basis van IT, bijvoorbeeld het datacenter en de werkplekken hoeft hij zich niet druk te maken. Daar is een directeur IT voor verantwoordelijk die aan de CFO rapporteert. “Daarmee kan ik me in deze rol dus maximaal richten op de digitale transformatie. Daarom ben ik ook de CBTO, omdat ik me richt op de businesskant en niet op de back office-systemen. Daar zit ook de grootste toegevoegde waarde voor het bedrijf.

Hij ziet een aantal uitdagingen. “De eerste is natuurlijk wel dat je resultaten moet boeken, dat verandert nooit. De tweede is dat de timing van digitalisering uitdagend is, je kunt ook wel eens te snel zijn. We hebben onlangs een nieuw digitaal product gelanceerd dat achteraf gezien een paar jaar te vroeg is gekomen, omdat de markt er nog niet klaar voor was. Je moet dus heel goed kijken wanneer de markt er klaar voor is. Pushen heeft niet altijd zin.

De digitale transformatie staat volledig centraal binnen onze organisatie en is al heel concreet. “Dat komt onder meer doordat we een aantal succesvolle digitale producten op de markt hebben gezet, dan begint het echt te leven. Sanoma Learning loopt ook echt voorop in de markt met haar digitalisering. Wat ook goed werkt is dat er in ieder land een directeur Business Technology in de directie zit. Dat maakt de lijnen heel kort. En we hebben vaak uitwisselingen van showcases aan elkaar. Een mooi voorbeeld hiervan is dat we in België een huiswerkplatform voor lager onderwijs hebben geïntroduceerd: Bingel. Vorig jaar is ‘bingelen’ zelfs een officieel werkwoord geworden in België. Dat product hebben we in september in Zweden geïntroduceerd.”

Zijn belangrijkste les is dat alles begint bij de business. “Het gaat er in mijn rol niet over om de technologie naar binnen te duwen. Help de business met het begrijpen van de toegevoegde waarde van technologie. Daarnaast hoort in deze tijd technologie in de boardroom thuis. En een goed advies is: begin klein. Al die grote digitale programma’s die honderden miljoenen kosten en vijf jaar gaan duren, is voor digitalisering echt de verkeerde aanpak. Doe het agile, en werk schouder aan schouder, business en IT, aan het resultaat.”

Partners