27-09-2014

Fraudebestrijding vraagt om de juiste tools

Deel dit bericht

In alle sectoren van de economie komt in meer of mindere mate fraude voor. De methoden waarmee oplichters mensen en bedrijven geld afhandig proberen te maken worden steeds geavanceerder. De bestrijdingsmiddelen moeten zich aan die snel veranderende wereld aanpassen. SAS, leverancier van Business Analytics software, ontwikkelt oplossingen waarmee fraude in een vroeg stadium kan worden ontdekt.

“Fraudebestrijding is iets wat door alle sectoren heen gaat”, zegt Reinoud Drenth, Vice President Operations South West Europe bij SAS. “Je bent bij fraude in eerste instantie geneigd om te denken aan banken. Een aantal zaken die daar doorgaand spelen, maar die we ook zien toenemen, is fraude op het gebied van online bankieren en online shoppen. De fraude wordt gepleegd via internet met creditcards en betaalpassen. Banken werken er hard aan dit te bestrijden en daar proberen wij hen mee te helpen.”

Daaraan gerelateerd gaat cybercrime nog een stap verder. “Het is breder dan alleen betalingsfraude, het gaat ook om zogenoemde aanvraagfraude. Bijvoorbeeld mensen die een lening willen afsluiten, zich voordoen als iemand anders en er vervolgens uiteraard vandoor gaan met het geld.”

Professionele organisaties

“Overal waar geld uitgewisseld wordt is er mogelijkheid tot fraude. De dader is tegenwoordig niet meer een amateur die de bank probeert op te lichten, het gaat om professionele organisaties. We praten over een combinatie van software, hardware en heel veel kennis. Het zijn professionele netwerken die zonder grenzen opereren. Ze gaan snel van land naar land, want dankzij het internet ben je niet meer gebonden aan fysieke plekken.”“Bij banken heb je ook meer te maken met issues op het gebied van compliance die ook fraude gerelateerd zijn. Anti-Money Laundering (AML) is daarvan een voorbeeld. Dit heeft alles te maken met ongewoon grote geldopnames, stortingen en betalingen met contant geld. Wij hebben hiervoor specifieke oplossingen die zich richten op het signaleren en bestrijden hiervan.”

Ook in de verzekeringsbranche spelen diverse trends. “Het meest opvallende binnen de verzekeringsmarkt is de claimfraude, door mensen die een verzekeringsclaim indienen die niet terecht is. Dat gaat van mensen die dat individueel en amateuristisch doen tot georganiseerde fraude door een zogenoemde fraude-ring. Dat zijn mensen die met fictieve namen of adressen werken.”

Verschillende schadeposten

Hier kunnen naast patiënten ook doktoren bij betrokken zijn. “Bij een auto-ongeluk wordt bijvoorbeeld schade aan beide auto’s geclaimd. Vervolgens wordt een personal injury geclaimd, zoals een whiplash. Dat is voor verzekeraars heel moeilijk te controleren. Vervolgens komt er een briefje van de dokter, en in sommige landen krijg je nog een extra compensatie los van de medische kosten. Dit leidt tot verschillende schadeposten.”

“Bij de bestrijding van dit soort fraude blijkt vaak dat er een heel netwerk achter zit. Dan blijken iedere keer bepaalde garagebedrijven betrokken te zijn, en dezelfde mensen de claims te doen. Dit wisselen ze af, dus de ene keer is het autobedrijf het slachtoffer en de andere keer de persoon. Je ziet dan een netwerk ontstaan van bepaalde kenmerken die hetzelfde zijn: polisnummers, schadebedrijven, specialisten. Zo kan onze software de fraude achterhalen. Dit is een dominant fraudetype binnen de verzekeringsmarkt.”

Ook de overheid heeft veel met fraude te maken, bijvoorbeeld op het gebied van belasting en uitkeringen. De oude BTW-carroussel is nog steeds populair bij oplichters. “We hebben dat met onze systemen drastisch teruggedrongen, dat scheelde een schade van enkele honderden miljoenen. Daarnaast blijkt uit analyses dat bedrijven bepaalde dingen niet volledig opgeven. Datzelfde geldt bij de gestolen identiteiten waarmee uitkeringen worden geclaimd. Onze tooling wordt ingezet om dit soort fraude te achterhalen.”

Specifieke tools

Om de vele ingenieuze vormen van fraude effectief te kunnen detecteren en vervolgens te kunnen oplossen zijn specifieke tools en mechanismen  nodig. “Wij hebben daar het zogenoemde SAS Fraud Framework voor ontwikkeld. Dat is een raamwerk  waarmee fraude wordt opgespoord met behulp van analytische tools.”

Het framework bestaat uit een aantal onderdelen. In eerste instantie gaat het om het opstellen van regels.  Vervolgens komt de fase van predictive modelling. Dat gebeurt op basis van alle zaken die je in praktijk tegenkomt en die je kunt gebruiken om een voorspelling te kunnen doen, of een score aan een gebeurtenis te geven om de waarschijnlijkheid aan te geven of iets wel of niet naar fraude leidt.”

“Het derde element in dit framework is de network analysis. Je bouwt  daarbij een netwerk van alle verschillende data-elementen om te herleiden hoe mensen of bedrijven met elkaar verbonden zijn. Daarbij gaat het om elementen als accountrekeningen, namen van bedrijven en mensen. Dan zie je bijvoorbeeld terugkomen dat dezelfde naam op verschillende manieren gebruikt wordt. En als je dan verder kijkt zie je dat het inderdaad om dezelfde persoon gaat.”Je kijkt daarbij naar allerlei zaken, zoals telefoonnummers en adressen. Die ga je in het systeem met elkaar vergelijken, en dan bepaal je in hoeverre deze op elkaar lijken. Want wanneer een bedrijf of een persoon fraude pleegt blijkt dat ze in praktijk toch vaak bepaalde elementen opnieuw gebruiken, maar dan net even iets anders. En dat koppel je dan weer aan externe databronnen waar dat relevant is. Het SAS Fraud Framework is de plek waarin al deze onderdelen samenkomen.”

 

Partners