23-04-2013

Nederlandse start-ups zien meeste brood in zakelijke dienstverlening

Deel dit bericht


Het Nederlandse bedrijfsleven kende over de periode 2008-2010 de meeste start-ups in de zakelijke dienstverlening. Dat is opvallend, omdat juist deze branche een lage innovatiescore heeft. Dit blijkt uit data-analyse van QlikTech, leverancier van business intelligence. Hierbij werd per branche gekeken naar de uitgaven aan proces- en productinnovatie per medewerker. QlikTech vergeleek verschillende CBS-databronnen, waaronder data over bedrijfsgrootte, de door het bedrijfsleven opgegeven product- en procesinnovaties en absolute uitgaven aan innovatie. Ondanks de lage innovatiescore, waagden 37.715 startende ondernemers hun kans in de zakelijke dienstverlening.

Anders dan in de zakelijke dienstverlening, worden in de financiële dienstverlening innovatie-uitgaven juist goed benut, maar zien relatief weinig startende ondernemers daar nieuwe kansen liggen. In de periode 2008-2010 werden 11.050 start-ups in de financiële dienstverlening geregistreerd. Ook de ICT-branche scoort hoog op innovatie, in deze branche zijn tussen 2008-2010 echter slechts 8.195 start-ups geregistreerd. Een hoge score op innovatie leidt dus niet automatisch tot een betere innovatievoedingsbodem met meer start-ups.

“Je zou verwachten dat start-ups hun business beginnen in branches met een actief innovatieklimaat. Maar het tegendeel blijkt waar, start-ups beginnen juist vaker in minder innovatieve branches. Of dit bewust gebeurt is lastig in te schatten. Wel denk ik dat inzicht in het innovatieklimaat start-ups kan helpen. Ik denk namelijk dat de mate van innovatie binnen een branche veel zegt over de groeipotentie en dus wat voor voedingsbodem er voor je bedrijf is. In een innovatieve branche zijn er wellicht meer kansen om samen te werken”, aldus Vincent Peters, RVP & MD Benelux, Eastern Europe, Russia & CIS en MEA bij QlikTech.


Tags:

ICT-branche

Partners