18-03-2013

Retail intelligence in the cloud

Deel dit bericht


“Meer bonnen en het gemiddeld bonbedrag omhoog. Dat is de uitdaging waar retailers voor staan. Business intelligence-systemen dragen bij aan het succes van de retail sector. Zodat zij meer omzet, minder kosten en meer efficiency bereiken.” Aan het woord is JanKees Lampe, commercieel directeur van Inergy, specialist in business intelligence voor onder meer de retailmarkt. “Het belang van juiste en actuele informatie wordt steeds groter. De concurrentie neemt toe. De consument is kritisch. Koopt meer online en lijkt moeilijker te binden. Marges staan onder druk. En de crisis en slechte zomer van afgelopen jaar werken ook niet bepaald mee”, signaleert Lampe. Volgens hem geldt voor alle disciplines binnen retail organisaties, uiteenlopend van marketing, sales, category management en logistiek tot finance en HR, eens temeer dat zij over goede en actuele informatie moeten beschikken om de juiste keuzes te kunnen maken en in te spelen op de steeds sneller veranderende marktomstandigheden.

“Informatievoorziening is voor veel organisaties een uitdaging. Business intelligence of data warehousing is een specialistisch vakgebied. Zo eenvoudig als een rapport of dashboard kan ogen, zo complex en bewerkelijk kan het proces zijn dat die informatie genereert. In de dertien jaar dat Inergy nu bestaat hebben we geleerd dat veel organisaties moeite hebben met het ontsluiten van informatiebronnen en het verzamelen van gegevens in één omgeving. In veel gevallen bereiken organisaties daarom nooit het stadium waarin uit die gegevens de ‘echt waardevolle’ informatie wordt gehaald. Informatie die kan leiden tot meer succes: meer omzet, minder kosten en meer efficiency. In dat licht gezien spreek ik naast een snelle return on investment, ook graag van return on information”, vertelt Lampe.

‘Scherp en actueel inzicht in informatie zorgt voor minder out-of-stock en derving en betere klantenbinding’
 
De snelgroeiende datavolumes, de toenemende behoefte aan meer actuele of zelfs real-time informatie en het tot in detail vastleggen van klantinformatie en transactiedata vraagt om een steeds hoogwaardiger technologie van retailorganisaties. “Die technologie is echter kostbaar. Het vraagt om investeringen die voor veel bedrijven niet een, twee, drie zijn op te brengen. En daar komt dan nog bij dat de benodigde kennis voor dit vakgebied en de technologie snel veranderen. Voor veel organisaties is dat niet of nauwelijks bij te benen. Noch wat betreft kennis, noch wat betreft technologie en investeringen”, meent Lampe.

Managed BI Services

Voor Inergy was dat reden om in 2007 een nieuwe dienst te ontwikkelen: Managed BI Services. “Deze dienst biedt bedrijven de mogelijkheid om hun business intelligence en data warehousing activiteiten en -systemen volledig uit te besteden. Onze klanten kunnen zich dan focussen op hun eigen business- en informatiebehoefte. Welke informatie heeft een category manager of marketingmanager bijvoorbeeld nodig om succesvoller te kunnen zijn in zijn rol? En hoe actueel moet die informatie zijn en op welke wijze moet het worden gerapporteerd, en hoe vaak?”

De retailklanten die inmiddels hun business intelligence aan Inergy hebben uitbesteed zijn ETAM Retailservices (Miss Etam en Promiss), Intergamma (GAMMA en Karwei) en Detailresult Groep (o.m. DekaMarkt, Dirk van den Broek, Bas van der Heijden en Digros) en BataviaStad. Voor Detailresult Groep verzamelt Inergy elk half uur alle kassatransacties uit alle vestigingen. Dat betekent dat elk item dat aan de kassa wordt gescand een half uur later is verwerkt in het data warehouse. Dat levert een actueel inzicht op van wat er in de winkels gebeurt. Hierop kan meteen actie worden ondernomen. “Denk aan het tijdig signaleren van out-of-stock, het optimaliseren van het bestelproces door filialen of het optimaliseren van voorraad vanuit de verschillende distributiecentra. Maar ook het besparen op dervingskosten kan scherper worden aangestuurd. Zo kan het systeem signaleren wanneer de houdbaarheidsdatum van diverse versproducten verstrijkt, zodat een filiaalmanager daar actie op kan ondernemen”, noemt Lampe voorbeelden.

Organisaties die gebruik maken van Inergy’s Managed BI Services sluiten een Service Level Agreement (SLA) af. Daarin zijn afspraken en garanties vastgelegd over onder andere de beschikbaarheid van het platform en de dienstverlening, over performance, opslagcapaciteit en aantallen en typen gebruikers.

Ontzorgen

Lampe ziet vooral voor middelgrote- en grote retailers voordelen in het uitbesteden van BI-processen. “Bovenaan dat lijstje voordelen staat ‘ontzorgen’. Onze klanten weten zich verzekerd van een 24x7 dienstverlening en beheer en monitoring. Bij veel klanten vindt het verzamelen van data nog steeds ’s nachts plaats. Wanneer dan een verstoring optreedt die niet direct wordt verholpen, zijn de rapportages ’s morgens niet bijgewerkt. Binnen onze dienst is dat uitgesloten. Daarnaast is flexibiliteit een belangrijk voordeel als je kiest voor het uitbesteden van BI. Dat vertaalt zich in een kortere time-to-market. Schaalbaarheid en een lagere total cost of ownership maken het lijstje compleet.”

‘Technologie vraagt om investeringen die voor veel bedrijven niet zomaar zijn op te brengen’

Bedrijven kunnen de dienstverlening van Inergy zien als een verlengstuk van hun eigen IT-afdeling, geeft Lampe aan. “De term ‘BI competence center in the cloud’ dekt de lading nog het best. Naast de infrastructuur, het leveren van de hulpmiddelen en het beheren van de gegevens levert Inergy ook de BI-consultants, -architecten en -engineers voor het realiseren en onderhouden van alle BI-toepassingen. Doordat we het aanbod op de klantbehoefte afstemmen, zorgen we enerzijds voor een brede verankering van de opgebouwde klantkennis – dus van de retailer en de branche waarin die actief is – en anderzijds voor een continue beschikbaarheid van specialistische BI-kennis.”

Een voorbeeld van die kennis is de mogelijkheid gebruikersgegevens op Facebook te kunnen uitlezen en analyseren. “Hierdoor kunnen retailers Facebook inzetten als alternatief voor de klantenkaart. Of als CRM-systeem waarin de gebruikers hun eigen profielen voortdurend actualiseren en uitbreiden”, geeft Lampe aan. “De beweging naar online is al enige tijd geleden ingezet maar de opkomst van social media staat nog aan het begin. Je kunt er nu al van uitgaan dat meer dan de helft van de consumenten die zich op jouw winkelvloer bevindt, een account op Facebook heeft. Als je dan je vaste klanten als zodanig herkend, kun je een dialoog starten en hen op de hoogte brengen van relevante boodschappen.”

Mobile BI

Een andere trend binnen BI, waar Inergy op inspeelt is ‘mobile BI’, meldt Lampe. ”Tablets als de iPad of Galaxy zijn bij uitstek geschikt als informatiemedium voor regiomanagers die vaak onderweg zijn. Maar ook de filiaalmanagers die actief zijn op de winkelvloer hebben er baat bij. Door actuele rapportages en alerts te ontvangen op hun iPad of smartphone zijn zij niet meer gebonden aan de computer in hun kantoor. Bovendien is de ‘things to do-lijst’ altijd actueel, in plaats van verouderd, zoals bij een geprinte versie het geval is.”

Inergy is opgericht in 1999 en heeft zich sindsdien ontwikkeld tot een dienstverlener en specialist op het gebied van informatievoorziening. Klanten van Inergy zijn grote en middelgrote organisaties in retail, (online) media, logistiek en financiële dienstverlening. Sinds 2007 kunnen bedrijven hun informatievoorziening aan Inergy uitbesteden. Buiten de retailmarkt zijn o.m. De Telefoongids, Nationale Hypotheek Garantie, Yarden en Yieldivision klanten.

 

Partners