16-03-2013

Cognizant mixt nearshore en offshore

Deel dit bericht


De Amerikaanse IT-dienstverlener, consultant en BPO-specialist Cognizant had in 2012 een goed jaar. De omzet steeg met 20 procent ten opzichte van 2011 naar 7,35 miljard dollar. De nettowinst steeg naar 1,05 miljard dollar. Volgens Manoj Mehta (foto), country manager van Cognizant Benelux, wil het bedrijf verder groeien vanuit drie business groepen die in 2012 zijn gevormd. Hierbij wordt bewust gekozen voor nearshore centers en nieuwe datacenters in Europa, in plaats van alles te outsourcen naar India.

Horizon
Volgens Manoj Mehta groeide Cognizant het afgelopen jaar in Continental Europe naar een omzet van 430 miljoen dollar. “We bieden onze klanten meer diensten op het gebied van BPO, apps, mobile en business analytics. Sinds 2012 bieden we diensten vanuit drie business Horizon onderdelen. Horizon 1 biedt applicatie-ontwikkeling en -onderhoud. We ontwikkelen en testen veel applicaties in India. Dat doen we vaker op een agile manier. Horizon 2 biedt BPO, IT-infrastructuur diensten & business consulting. Horizon 3 biedt ‘SMAC’ diensten: social, mobile, analytics (BI en datawarehousing) en cloud. Daar willen we dit jaar stevig in verder groeien.”

Boedapest, Grenoble en Gdansk
Mehta zegt dat Cognizant niet alles outsourced naar India, maar bewust kiest voor nearshore centers. “Zo heeft Cognizant een Network Operating Center (NOC) in Boedapest”. Andere Europese nearshore centers zitten in het Franse Grenoble en het Poolse Gdansk. “Klanten willen graag een nearshore center in Europa. Een belangrijke reden is dat ze hun data binnen de EU willen houden en niet daarbuiten. Daarnaast vinden Nederlandse klanten het fijn om samen te werken met de nearshore centers in Gdansk en Boedapest. In deze centers worden financiële en accountingprocessen voor hen beheerd.“

BPO managed services
Cognizant heeft in Europa honderden grote klanten, zoals Rabobank, Philips, Ordina, UBS en T-Systems, aldus Mehta. “Onze missie is hen letterlijk te helpen hun omzet en business te laten groeien. Voor Philips beheren we wereldwijd applicaties. Dit kunnen we doen omdat we overal medewerkers hebben met business-, consulting-, applicatie-en domeinkennis. Deze kennis combineren we met BPO managed services voor onze klanten, bijvoorbeeld het beheer van een backoffice of applicaties, zoals bij de Rabobank.”

Amsterdam
Cognizant verwacht meer vraag naar managed services. Daarom worden nieuwe datacenters in Noord-Amerika en Europa, waaronder in Amsterdam, geopend om zakelijke cloud infrastructuurdiensten te bieden. “Cognizant biedt vanuit zijn datacenters business process services (BPS), applicatieontwikkeling en -ondersteuning, datacenterdiensten, cloud-infrastructuur, remote infrastructuurbeheer, technologie en bedrijfstransformatie. De datacenters vormen de ruggengraat van Cognizant’s enterprise-class multitenant cloud-platform. Hierbij wordt een portfolio aangeboden van cloud-assessment, architectuur en ontwerpadvies, cloud-systeemintegratie en cloud-beheerdiensten voor private, publieke en hybride cloud-oplossingen”, aldus Mehta.

Cloud360
De diensten worden mogelijk gemaakt door Cloud360, Cognizant’s cloud-beheeroplossing die zorgt voor automatisering van provisioning, beheer en monitoring van verschillende cloud-activiteiten vanuit één geconsolideerd bedieningspaneel. “Ook ondersteunt het klanten in het gebruik van nieuwe mobiele, software-as-a-service en sociale netwerkdiensten voor eindgebruikers en andere bedrijfskritische processen”, aldus Mehta.

‘India tegen het Westen’
Het beleid van Cognizant om datacenters en nearshore centra in Europa in plaats van India te vestigen werpt zijn vruchten af aldus Mehta. “De IT-markt rond outsourcing is gepolariseerd. Het is vaak ‘India tegen het Westen’. Cognizant kiest bewust voor de middenweg. We hebben een kantoor in Nederland, nearshore centers in Europa en outsourcing in India. Onze operationele marges zijn hierdoor gemiddeld. Weliswaar lager dan van een pure outsourcer, maar hoger dan de marges van bijvoorbeeld een Accenture. We investeren in onze Nederlandse activiteiten. 30 tot 35 procent van het personeel is een Nederlander, waaronder veel managers. We bieden afgestudeerden een graduate programma."

KPMG
De strategie van Cognizant werkt, zo bleek uit een KPMG outsourcing onderzoek naar de beste IT-dienstverleners waar Cognizant de tweede plek vervulde. Mehta: "Daar ben ik heel blij mee. Wij kennen de business van onze klanten. We bieden flexibele diensten. Daardoor kan Cognizant IT-beslissers zoals een CIO of IT-manager helpen een grotere bijdrage te leveren aan omzetgroei. Dat is belangrijker dan alleen maar op kostenbesparingen te focussen. We leveren wat we beloven. Dat past ook bij ons motto: ‘Deliver well, get industrial growth’.”

Door: Witold Kepinski

Tags:

Outsourcing

Partners