12-08-2013

bol.com vergroot efficiency en winst dankzij Stibo Systems

Deel dit bericht


bol.com is de grootste retailer in Nederland met 3,4 miljoen actieve klanten online en meer dan 5,5 miljoen producten. Concurrenten zijn vergelijkbare (internationale) e-commerce bedrijven en fysieke winkels van andere online retailers.

Uitdaging
In 2010 zocht bol.com vervanging voor het toenmalige catalogus systeem, dat meer dan 250 kenmerken per product hanteerde en een groot aantal automatische links naar leveranciers. Om sneller en gemakkelijker productinformatie en nieuwe productcategorieën toe te voegen, had bol.com één betrouwbare bron van productdata nodig. Het bedrijf zocht een stabiel, robuust, flexibel en schaalbaar platform, omdat het productportfolio nog significant zou moeten kunnen groeien in de toekomst. Er was dus een hoge mate van automatisering nodig. Bovendien zocht bol.com een leverancier met wie een lange termijn partnership kon worden aangegaan.

Oplossing
Zoekend naar een mogelijke oplossing, richtte bol.com zich vooral op product information management (PIM). Aan master data management (MDM) werd niet gedacht. In het selectieproces kwam bol.com op het spoor van Stibo Systems, leverancier van niet alleen PIM- maar tevens MDM-oplossingen. Dit was een unique selling point voor het management van bol.com. Omdat bol.com meerdere IT systemen gebruikt (o.a. ATG en Endeca), was het essentieel dat het gekozen platform gemakkelijk te integreren zou zijn. Hierdoor viel een deel van de concurrentie af. Stibo Systems liet zien dat het rechtstreeks te koppelen is aan de IT-architectuur van bol.com.

Nu beschikt bol.com over een eenduidige betrouwbare bron van strategische informatie, die via de diverse afdelingen bij elkaar komt en bedrijfsbreed van zeer groot belang is voor het succes van bol.com. Door de rijke functionaliteit, sterke data modellering en krachtige workflow mogelijkheden is het bedrijf in staat om omzet te genereren, kosten te reduceren, risico’s te minimaliseren en agility te bevorderen.

Omdat bol.com blijft groeien, is continue schaalbaarheid belangrijk. De keuze voor STEP onderstreept de doelstelling van bol.com om uit te breiden.

Resultaten
bol.com besloot in 2010 om STEP in de backend van haar e-commerce aanbod te implementeren, en ging live in Q4 2011 met haar grootste productcategorie: boeken. Door het gebruik van STEP is alle product data gestroomlijnd en up-to-date om bijna real-time klanten van informatie te voorzien, niet alleen over elk van de duizenden producten per categorie, maar ook over beschikbaarheid en leveringsvoorwaarden. Dankzij STEP is de tijd die nodig is om content op het web te krijgen en te leveren via geïntegreerde en automatische leverancier ‘feeds’ significant omlaag gebracht van twee maanden naar twee weken. Sinds de STEP implementatie ziet bol.com haar verkopen stijgen, fulfilment omhoog gaan, het aantal geannuleerde bestellingen omlaag gaan, en overall omzetten stijgen.

“Met STEP is het ongelooflijk eenvoudig om heel snel nieuwe categorieën aan het productportfolio toe te voegen”, zegt Menno Vis, Hoofd Software Development bol.com. “Dat is een zeer belangrijke eigenschap, die zich onmiddellijk laat vertalen in verkoopresultaat. STEP geeft ons de mogelijkheid om onze productinformatie en datavolumes te managen, maar stelt ons ook in staat om naar toekomstige schaalbare oplossingen te kijken bij de groei van ons bedrijf.”

Terwijl STEP vrijwel onmiddellijk businessresultaat opleverde, begon bol.com met het uitrollen van een nieuwe productlijn: baby producten. Door de ervaring die al was opgedaan met de boeken, kon bol.com heel snel live gaan met de nieuwe babylijn. Dankzij de korte implementatietijd is bol.com nu in staat om heel snel nieuwe productcategorieën te introduceren.

“Tot nu toe zijn we erg blij met de oplossing”, zegt Menno Vis. “We gaan door met de implementatie van STEP voor de overgebleven productgroepen, waarbij we ook tools bouwen om PIM verder te automatiseren. We blijven het data model verbeteren om ook aan specificaties van toekomstige categorieën te kunnen voldoen en we werken nauw samen met Stibo om onze requirements in de nieuwere STEP releases te krijgen.”


Partners