Op donderdag 31 mei vond de eerste editie van de SAS Data Science & Analytics Day plaats in het NBC in Nieuwegein. SAS informeerde en inspireerde de bijna 1.000 aanwezige bezoekers tijdens dit evenement met de nieuwste ontwikkelingen en trends op het gebied van data science en Artificial Intelligence (AI).
De dag stond bol van de innovatieve toepassingen van analytics die toonaangevend zijn voor de toekomst. Technologie-ondernemer en auteur Peter Hinssen deelde zijn visie over de impact van technologische innovaties op de wereld van morgen en de gevolgen daarvan op organisaties wereldwijd. Ook passeerden uiteenlopende praktijkverhalen de revue van zowel grote Nederlandse multinationals, overheidsorganisaties tot innovatieve start-ups over hoe zij optimaal inspelen op de ‘Analytics Economy’.
Impact van data en analytics op vroeggeboortes
Het UMC Utrecht liet zien hoe zij samen met SAS en Finaps informatie uit data extraheert om inzicht te krijgen in de ontwikkeling van infecties bij te vroeggeboren kinderen. Op basis van klinische data is een voorspelmodel ontwikkeld voor sepsis of bloedvergiftiging. Deze vorm van data-analyse heeft de potentie om artsen zodanig te ondersteunen, dat zij effectief kunnen behandelen zonder onnodig antibiotica toe te dienen. Het toedienen van antibiotica is een groot probleem bij de resistentie-ontwikkeling van bacteriën.
Dr. Daniel Vijlbrief en Prof. Dr. Manon Benders, neonatologen bij UMC Utrecht, zijn nauw betrokken bij het innovatietraject. Manon sprak daar tijdens de SAS Data Science & Analytics Day over. “Er is behoefte aan algoritmes die ons helpen de juiste klinische beslissingen te nemen; voorspellende datamodellen kunnen dit mogelijk preciezer dan mensen. Onderbuikgevoel is immers niet genoeg om levens te redden, data-analyse kan daaraan bijdragen.”
Datagedreven marketing bij de KNVB: een leven lang genieten van voetbal
De KNVB ziet klantdata als een strategische asset om groei te realiseren. Het gaat om data van actieve voetballers, fans en vrijwilligers. Uniek in de Nederlandse sport, maar ook in Europa, is dat de KNVB de relevante informatie van circa. 3,5 miljoen unieke voetballiefhebbers heeft gecentraliseerd in een marketingdatabase. De KNVB heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in de marketingdatabase, een campagnemanagement- en voetbalintelligenceplatform én in een zogenaamd ‘voetbalecosysteem’, bedoeld om de (digitale) dienstverlening aan clubs en voetballiefhebbers te faciliteren.
Marion Massop, Marketing Intelligence Manager KNVB, vertelde in haar presentatie over de mogelijkheden die KNVB heeft voor een meer persoonlijke dialoog met de doelgroepen, door gebruik te maken van het inzicht in haar klantdata: “We brengen het voetbal en de gerelateerde evenementen heel gericht onder de aandacht van de juiste personen en vergroten hiermee de customer experience op diverse niveaus.”
De maatschappij omarmt data-innovatie
“Zaken waar we vijf jaar geleden nog over fantaseerden, zijn nu niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Artificial Intelligence, machine learning en deep learning zijn geen buzzwoorden meer, maar disruptieve technologieën die onze samenleving veranderen, met data-analyse als drijfveer,” aldus Bert Boers, Region Vice President SAS. Hij vervolgt: “Dat data-innovatie steeds tastbaarder wordt, blijkt uit de hierboven genoemde voorbeelden en alle andere vernieuwende praktijkcases, maar ook uit de aanwezigheid van Nederlands eerste event-chatbot ‘Fin’ die SAS samen met partner Finaps heeft ontwikkeld. Deze analytics driven event-chatbot kon gedurende de dag geraadpleegd worden via een smartphone app en gebruikers konden hem allerlei vragen stellen.”
24 en 25 april 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord ...
16 mei 2024 Praktische en interactieve workshop met Nigel Turner Data-gedreven worden lukt niet door alleen nieuwe technologie en tools aan te schaffen. Het vereist een transformatie van bestaande business modellen, met cultuurverandering, een heront...
29 - 31 mei 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare rich...
3 t/m 5 juni 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare richtl...
10 t/m 12 juni 2024 Praktische workshop Data Management Fundamentals door Chris Bradley - CDMP-examinatie optioneel De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Managem...
14 juni 2024 (halve dag online) Praktische en interactieve workshop met Nigel Turner In ons digitale tijdperk willen veel organisaties datagedreven worden en investeren zij fors in nieuwe technologieën om dit mogelijk te maken. Maar deze ...
17 t/m 19 juni 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en prakti...
15 oktober 2024 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met i...
Deel dit bericht