09-07-2018

SAS toont innovaties in een data-gedreven samenleving

Deel dit bericht

Op donderdag 31 mei vond de eerste editie van de SAS Data Science & Analytics Day plaats in het NBC in Nieuwegein. SAS informeerde en inspireerde de bijna 1.000 aanwezige bezoekers tijdens dit evenement met de nieuwste ontwikkelingen en trends op het gebied van data science en Artificial Intelligence (AI).

De dag stond bol van de innovatieve toepassingen van analytics die toonaangevend zijn voor de toekomst. Technologie-ondernemer en auteur Peter Hinssen deelde zijn visie over de impact van technologische innovaties op de wereld van morgen en de gevolgen daarvan op organisaties wereldwijd. Ook passeerden uiteenlopende praktijkverhalen de revue van zowel grote Nederlandse multinationals, overheidsorganisaties tot innovatieve start-ups over hoe zij optimaal inspelen op de ‘Analytics Economy’.

Impact van data en analytics op vroeggeboortes
Het UMC Utrecht liet zien hoe zij samen met SAS en Finaps informatie uit data extraheert om inzicht te krijgen in de ontwikkeling van infecties bij te vroeggeboren kinderen. Op basis van klinische data is een voorspelmodel ontwikkeld voor sepsis of bloedvergiftiging. Deze vorm van data-analyse heeft de potentie om artsen zodanig te ondersteunen, dat zij effectief kunnen behandelen zonder onnodig antibiotica toe te dienen. Het toedienen van antibiotica is een groot probleem bij de resistentie-ontwikkeling van bacteriën.

Dr. Daniel Vijlbrief en Prof. Dr. Manon Benders, neonatologen bij UMC Utrecht, zijn nauw betrokken bij het innovatietraject. Manon sprak daar tijdens de SAS Data Science & Analytics Day over. “Er is behoefte aan algoritmes die ons helpen de juiste klinische beslissingen te nemen; voorspellende datamodellen kunnen dit mogelijk preciezer dan mensen. Onderbuikgevoel is immers niet genoeg om levens te redden, data-analyse kan daaraan bijdragen.”

Datagedreven marketing bij de KNVB: een leven lang genieten van voetbal
De KNVB ziet klantdata als een strategische asset om groei te realiseren. Het gaat om data van actieve voetballers, fans en vrijwilligers. Uniek in de Nederlandse sport, maar ook in Europa, is dat de KNVB de relevante informatie van circa. 3,5 miljoen unieke voetballiefhebbers heeft gecentraliseerd in een marketingdatabase. De KNVB heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in de marketingdatabase, een campagnemanagement- en voetbalintelligenceplatform én in een zogenaamd ‘voetbalecosysteem’, bedoeld om de (digitale) dienstverlening aan clubs en voetballiefhebbers te faciliteren.

Marion Massop, Marketing Intelligence Manager KNVB, vertelde in haar presentatie over de mogelijkheden die KNVB heeft voor een meer persoonlijke dialoog met de doelgroepen, door gebruik te maken van het inzicht in haar klantdata: “We brengen het voetbal en de gerelateerde evenementen heel gericht onder de aandacht van de juiste personen en vergroten hiermee de customer experience op diverse niveaus.”  

De maatschappij omarmt data-innovatie
“Zaken waar we vijf jaar geleden nog over fantaseerden, zijn nu niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Artificial Intelligence, machine learning en deep learning zijn geen buzzwoorden meer, maar disruptieve technologieën die onze samenleving veranderen, met data-analyse als drijfveer,” aldus Bert Boers, Region Vice President SAS. Hij vervolgt: “Dat data-innovatie steeds tastbaarder wordt, blijkt uit de hierboven genoemde voorbeelden en alle andere vernieuwende praktijkcases, maar ook uit de aanwezigheid van Nederlands eerste event-chatbot ‘Fin’ die SAS samen met partner Finaps heeft ontwikkeld. Deze analytics driven event-chatbot kon gedurende de dag geraadpleegd worden via een smartphone app en gebruikers konden hem allerlei vragen stellen.”

Partners