06-03-2018

Stripe onderzoekt online tools die Nederlandse start-ups helpen groeien

Deel dit bericht

Online betaalplatform Stripe heeft in het najaar van 2017 samen met The Next Web, Rockstart, TQ, Startupbootcamp en Prime Ventures Nederlandse start-ups gevraagd welke (online) tools en diensten zij gebruiken. Met het onderzoek wil Stripe ondernemers inzicht bieden in wat de beste tools en diensten zijn voor start-ups om de markt te betreden en te groeien.

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt overduidelijk dat online tools en diensten essentieel zijn voor het succes van start-ups: ruim vier van de vijf respondenten zegt dat deze tools het makkelijker hebben gemaakt om te starten (86 procent) en te groeien (82 procent). Bijna driekwart (73 procent) zegt zelfs niet in hun huidige vorm te kunnen bestaan zonder deze tools. Als belangrijkste voordelen worden lagere kosten en een hogere productiviteit genoemd, waarbij tools voor samenwerking en communicatie het populairst zijn onder Nederlandse start-ups, gevolgd door hosting & dataopslag en analysetools.

Grote verscheidenheid
Online tools en diensten zijn de onzichtbare ‘motor’ achter de succesvolle Nederlandse start-up community. Volgens de meeste start-ups speelden deze tools een grotere rol bij het starten en groeien dan bijvoorbeeld overheidsinitiatieven. De populariteit van deze tools blijkt ook wel uit de grote verscheidenheid: in totaal werden door de bijna 100 respondenten maar liefst 210 verschillende tools genoemd. Dit laat zien dat het ecosysteem voor deze tools zeer sterk is. De meeste start-ups maken gebruik van meerdere online tools, 70 procent zelfs meer dan vijf.

Als belangrijkste voordelen worden genoemd:
- Lagere operationele kosten (66 procent)
- Hogere productiviteit (61 procent)
- Makkelijker om als team samen te werken (53 procent)
- Snellere time-to-market (49 procent)
- Gemakkelijker om internationaal te groeien (32 procent)

Als belangrijkste categorieën kwamen naar voren:
- Team collaboration & communicatie (56 procent): Slack, Trello
- Hosting & dataopslag (47 procent): Amazon Web Services (AWS), Google Cloud
- Analytics (35 procent): Google Analytics, Tableau, Mixpanel
- Klantondersteuning (32) procent): Intercom, Zendesk
- Betalingen (23 procent): Mollie, Stripe, Adyen

Beperkte financiële mogelijkheden
Dat de meeste van de deelnemende start-ups lagere operationele kosten als het belangrijkste voordeel van online tools en diensten zien, sluit aan bij het feit dat 68 procent van de Nederlandse start-ups groei niet gefinancierd krijgt (bron: onderzoek InvoiceFinance uit 2016). Bijna driekwart (72 procent) gaat binnen het eigen netwerk op zoek naar kapitaal, veelal omdat ze worden afgewezen door de banken. Dit maakt Nederlandse start-ups bewust van hun beperkte financiële mogelijkheden en stimuleert het gebruik van laaggeprijsde (en soms gratis) online tools.

Het is volgens Duco van Lanschot, Head of Benelux voor Stripe, nog nooit zo gemakkelijk geweest om een start-up te beginnen, dankzij het enorme aanbod aan eenvoudig te gebruiken en vaak voordelige online tools en diensten. “De resultaten van onze survey laten zien dat de Nederlandse start-up community grotendeels draait op een ecosysteem van tools die er voor zorgen dat de ondernemers zich volledig kunnen focussen op hun business. Ook helpen ze deze bedrijven om snel te groeien en internationaal uit te breiden.”

De complete resultaten van de Stripe start-up survey zijn te vinden op Slideshare.

Company:

Stripe

Partners