07-09-2017

Dataiku haalt nieuwe financiering binnen om data science toegankelijker te maken

Deel dit bericht

Dataiku Inc., producent van Dataiku Data Science Studio (DSS) – een van de leidende enterprise, end-to-end advanced analytics en collaborative data science tools – heeft op 6 september aangekondigd  28 miljoen dollar te hebben opgehaald in een Serie B financiering onder leiding van Battery Ventures en ondersteund door FirstMark, Serena Capital en Alven. Wegens sterke internationale groei in 2017 wil Dataiku het team verdubbelen, marketingactiviteiten versnellen en het platform verbeteren met nieuwe integraties en technologieën.

Het Data Science tijdperk

Dataiku komt in een tijdperk met een snel groeiende vraag naar de optimalisatie van in-house dataproductie en –analyse. Zoals te zien is in hun groei en winstgevendheid sinds de oprichting, heeft Dataiku goed op deze vraag geanticipeerd met het ontwerpen van het unieke enterprise platform gericht op de toenemende productiviteit en samenwerking van data scientists, programmeurs en analisten binnen en tussen organisaties.

“Data science is geen niche subsector meer van analytics zoals het 20 jaar geleden nog wel was”, zegt Neeraj Agrawal, general partner bij Battery Ventures. “Het is essentieel geworden voor alle bedrijven. Het probleem is echter dat er nog steeds maar een klein aantal mensen is met échte technische, data science capaciteiten. Ons werk van de laatste jaren heeft ons doen geloven dat Dataiku’s aanpak de juiste is voor veel bedrijven in de markt: het DSS product maakt het voor technische data scientists mogelijk om naast data analisten te werken en samen modellen uit te bouwen. Wij zijn ervan overtuigd dat een platform dat gebruikers met verschillende capaciteiten samen laat werken de toekomst is van data science producten.”

Dataiku's ontwikkeling en ambities

Sinds de oprichting in 2014 is het bedrijf uitgegroeid tot een internationaal merk dat synoniem staat voor het drijven van innovatie door middel van de nieuwste data science en machine learning technologieën. Het Dataiku platform combineert deze technologieën met samenwerkingsfuncties die ervoor zorgen dat iedereen in een organisatie iets toe kan voegen aan het data science productieproces. Door het effectief ‘democratiseren van data science’, zorgt het ervoor dat elk teamlid, van codeschrijver tot analist, zijn bijdrage kan leveren aan het dataproductie- en data-analyseproces door de tools te gebruiken die zij het best kennen.

Vandaag de dag werken honderden bedrijven over de hele wereld - van Fortune500 tot MKB bedrijven, waaronder L’Oréal, NPR, AXA en Kuka - dagelijks met Dataiku om zo efficiënt mogelijk dataproducten te creëren, bouwen en af te leveren.

“Dataiku’s filosofie is het idee dat iedereen de mogelijkheid moet hebben om iets bij te dragen aan data science of er inzichten uit te kunnen halen,” zegt Florian Douetteau, CEO van Dataiku. “We houden hieraan vast, omdat in de wereld waar we nu in leven we weten dat de meest succesvolle datagedreven organisaties diegenen zijn die het beste uit hun data halen. En de beste manier om dit te doen is mensen ertoe in staat te stellen de technieken te gebruiken die zij het beste kennen. Om deze reden streven wij ernaar een platform te leveren dat het samenwerken zo goed mogelijk faciliteert en tegelijkertijd de meest geavanceerde data science en machine learning technologieën combineert.”

“We zijn zeer vereerd om samen te werken met Battery Ventures. Zij hebben een goede reputatie in het begeleiden van bedrijven naar internationale bekendheid. We zijn zeer verheugd dat zij onze eerdere successen hebben erkend en potentie zien in onze technologie voor de komende jaren.”

Met deze nieuwe financiering is Dataiku van plan om de komende maanden 100 nieuwe teamleden aan te nemen, internationale marketingactiviteiten te vergroten, en de ontwikkeling van nieuwe functies en integraties binnen hun platform te versnellen. Dataiku is voornamelijk op zoek naar functieprofielen met bovengemiddelde analytische vaardigheden, alsmede als vaardigheden in klantgerichte communicatie. Omdat het bedrijf continu streeft naar een werkomgeving waar leren, werken en plezier samenkomen, hoopt het nieuwsgierige mensen aan te trekken die willen ontdekken, leren en een blijvende impact te maken op het wereldwijde data ecosysteem. Naast de twee bestaande kantoren in Parijs en Londen heeft het bedrijf zojuist een nieuw hoofdkantoor geopend in Downtown New York.

Dataiku was eerder dit jaar als “Visionary” genoemd in Gartner’s 2017 Magic Quadrant for Data Science Platforms. Daarnaast werd niet lang na de uitbreiding naar het Verenigd Koninkrijk werd aangekondigd Dataiku verkozen tot “Enterprise Startup van het Jaar” bij de Techies 2017 in Londen.

Het bedrijf had in oktober 2016 al 14 miljoen dollar opgehaald in een Serie A financiering, geleid door FirstMark Capital en eerdere investeerders. “We zijn trots dat we onderdeel waren van Dataiku’s ontwikkeling tot een disruptieve speler binnen analytics,” verteld Matt Turk, Managing Director bij FirstMark. “Het gebruik van data science en machine learning ontwikkelt zich snel van een nieuwigheid naar een essentieel onderdeel voor bedrijven. Dataiku helpt deze bedrijven hierin en produceert de allernieuwste dataproducten die ervoor zorgen dat ze de concurrentie telkens een stap voorblijven.”

Company:

Dataiku

Partners